14:45 Nu med galleri fra onsdag Kl. 22,00 onsdag aften blev den første kvalifikationssession forud for årets 24 timers løb kørt. Og lad det være sagt med det samme. Peugeot dominerede lige så meget som de har gjort i træningen. Bedst placerede dansker blev ikke uventet Tom Kristensen, men man skal ned på syvendepladsen for at finde bil nr. 7. Det var Peugeot som dominerede den første kvalifikation forud for årets Le Mans 24 timers løb. Kvalifikationen var sat til at vare 2 timer, men på grund af 2 rødt flags perioder, var den effektive tid kun på 1 time og 20 minutter. De to rødt flags perioder var begge forårsaget af LMGT2 biler. Først var det bil #88 - Felbermayr Porschen - som kørte galt i et af svingene på Mulsanne. Dernæst var bil #96 - den ene af AF Corsa Ferrarierne - kørte galt i Porsche kurverne.
Peugeot bilerne var totalt dominerende onsdag (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Peugeot startede som lyn og torden og straks satte Oreca Peugeoten hurtigste tid. Denne bil havde dog senere problemer med brændstof påfyldning og fik ikke kørt ret meget. Tiden som bilen satte var dog alligevel hurtig nok til at man efter kvalifikationen var fjerde hurtigst. Dermed blev de første fire pladser besat af Peugeoter. Først på femtepladsen kom bedste Audi. Her var det med kørerbesætningen bestående af Bernard/Dumas/Rockenfeller. Først på syvendepladsen kom Tom Kristensens bil ind. Dernæst følger de første benzindrevne biler med blandt andet Juan Barazi på niende pladsen i Lola/Aston Martin #009. På trettende pladsen finder vi Christian Bakkerud i Kolles Audi R10.
Det lykkedes ikke for Audi bilerne at følge med Peugeoterne (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Det virkede som om at Peugeot trods et par tekniske problemer og et lidt for spændende moment ude på banen, havde fuldt styr på begivenhedernes gang, og dermed også Audi indsatsen. Spørgsmålet er så om Audi efter den fri træning har erkendt at Peugeot har et uanmindeligt hurtigt kvalifikations setup, og derfor i højere grad afprøver deres eget racesetup allerede i kvalifikationen. Det er dog bemærkelsesværdigt så hurtigt Peugeoterne kører. Sidste års tider fra kvalifikationen fik et ordentligt tryk nedad.
I LMP2 klassen var Strakka teamets dominans faktisk lige så synligt som Peugeot i LMP1. Teamet kvalficerede sig foran 2 LMP1 racere inden næstbedste LMP2 konkurrent findes og vel ikke helt uventet er det en af Highcroft racerne. HPD bilerne er suværene i denne klasse.
Strakka raceren var toneangivende i LMP2 (Foto: Claude Fourbert)
I GT1 klassen var det danske islæt repræsenteret i Young Driver Aston Martin raceren hvor Christoffer Nygaard er en del af kørerteamet. Også her var der en klar dominans, hvor bilen så absolut var hurtigst i denne første kvalifikation. Først 2,2 sekund efter kom næstbedste LMGT1 bil. Spredningen i denne klasse er så absolut til at få øje på. Ingen af bilerne er for så vidt nye. Friskt er dog tiltaget med de buldrende Ford GT Matech racere. Men de mangler noget i forhold til Aston Martin og til dels de Corvetter som stadig kører i denne klasse.
Christoffer Nygaards bil var hurtigst i LMGT1 klassen (Foto: Claude Fourbert)
Knap så markant forskel på tiderne var der i GT2 klassen. Der var på forhånd lagt op til en duel mellem især Ferrari, Corvette og Porsche med BMW som outsider. Men BMW blev umiddelbart sat tilbage da ACO indførte en anden restriktor i indsugningen på BMWerne. Det kostede hestekræfter - og tid for BMWerne. Risi Competizione #82 var forholdsvis hurtige til at sætte hurtigste tid, men havde problemer med gearkassen i bilen, hvilket kostede megen tid i pitgaragen. Tiden kunne dog holde til kvalifikationen var slut. Næsthurtigst var Corvette #63 - Jan Magnussen bilen som kun var 0,864 sek. efter Ferrarien. Corvette #64 var dog lige i hælene på søsterbilen. #89 Hankook – Team Farnbacher Ferrarien med Allan Simonsen havde tilsyneladende igen visse problemer med at få fart i Hankook dækkene. I hvert fald kom teamet sent på banen og i ren tid var teamet ca. 4,6 sek. efter Risi Ferrarien.
Glimt fra onsdagens kørsler:
| | | | | | | | | | | | Peugeot 908 #3 - hurtigste bil onsdag (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com) |
Tiderne fra den 1. kvalifikation:
(De kørere der er skrevet med fed skrift, er de kørere der satte de hurtigste tider)
|
Pl. |
# |
Kl. |
Team /Mærke |
Kørere |
Tid |
Diff. |
|
1 |
3 |
LMP1 |
Peugeot Sport |
Pedro Lamy |
3:19,711 |
|
|
|
|
Peugeot 908 |
Sebastien Bourdais |
|
|
|
|
|
Michelin |
Simon Pagenaud |
|
|
|
2 |
1 |
LMP1 |
Peugeot Sport |
Alexander Wurz |
3:20,317 |
+00,606 |
|
|
|
Peugeot 908 |
Anthony Davidson |
|
|
|
|
|
Michelin |
Marc Gené |
|
|
|
3 |
2 |
LMP1 |
Peugeot Sport |
Franck Montagny |
3:20,325 |
+00,614 |
|
|
|
Peugeot 908 |
Stéphane Sarrazin |
|
|
|
|
|
Michelin |
Nicolas Minassian |
|
|
|
4 |
4 |
LMP1 |
ORECA |
Olivier Panis |
3:21,192 |
+01,481 |
|
|
|
Peugeot 908 |
Nicolas Lapierre |
|
|
|
|
|
Michelin |
Loïc Duval |
|
|
|
5 |
9 |
LMP1 |
Audi Sport North America |
Timo Bernhard |
3:23,578 |
+03,867 |
|
|
|
Audi R15 Plus |
Romain Dumas |
|
|
|
|
|
Michelin |
Mike Rockenfeller |
|
|
|
6 |
8 |
LMP1 |
Audi |
Marcel Fässler |
3:24,430 |
+04,719 |
|
|
|
Audi R15 Plus |
André Lotterer |
|
|
|
|
|
Michelin |
Benoît Treluyer |
|
|
|
7 |
7 |
LMP1 |
Audi |
Tom Kristensen |
3:24,688 |
+04,977 |
|
|
|
Audi R15 Plus |
Allan McNish |
|
|
|
|
|
Michelin |
Rinaldo Capello |
|
|
|
8 |
007 |
LMP1 |
Aston Martin Racing |
Stefan Mücke |
3:26,680 |
+06,969 |
|
|
|
Lola-Aston Martin |
Adrian Fernandez |
|
|
|
|
|
Michelin |
Harold Primat |
|
|
|
9 |
009 |
LMP1 |
Aston Martin Racing |
Darren Turner |
3:26,747 |
+07,036 |
|
|
|
Lola-Aston Martin |
Sam Hancock |
|
|
|
|
|
Michelin |
Juan Barazi |
|
|
|
10 |
008 |
LMP1 |
Signature Plus |
Franck Mailleux |
3:29,774 |
+10,063 |
|
|
|
Aston Martin |
Pierre Ragues |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Vanina Ickx |
|
|
|
11 |
6 |
LMP1 |
AIM Team ORECA |
Soheil Ayari |
3:30,056 |
+10,345 |
|
|
|
ORECA 01-AIM |
Didier André |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Andy Meyrick |
|
|
|
12 |
14 |
LMP1 |
Kolles |
Christophe Bouchut |
3:30,907 |
+11,196 |
|
|
|
Audi R10 |
Scoot Tucker |
|
|
|
|
|
Michelin |
Manu Rodrigues |
|
|
|
13 |
15 |
LMP1 |
Kolles |
Oliver Jarvis |
3:31,661 |
+11,950 |
|
|
|
Audi R10 |
Christijan Albers |
|
|
|
|
|
Michelin |
Christian Bakkerud |
|
|
|
14 |
42 |
LMP2 |
Strakka |
Danny Watts |
3:36,168 |
+16,457 |
|
|
|
HPD ARX-01 |
Jonny Kane |
|
|
|
|
|
Michelin |
Nick Leventis |
|
|
|
15 |
11 |
LMP1 |
Drayson |
Emanuele Pirro |
3:36,634 |
+16,923 |
|
|
|
Lola |
Jonny Cocker |
|
|
|
|
|
Michelin |
Paul Drayson |
|
|
|
16 |
5 |
LMP1 |
Beechdean |
Nigel Mansell |
3:36,897 |
+17,186 |
|
|
|
Ginetta |
Greg Mansell |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Leo Mansell |
|
|
|
17 |
26 |
LMP2 |
Highcroft Racing |
David Brabham |
3:37,202 |
+17,491 |
|
|
|
HPD ARX-01C |
Dario Franchitti |
|
|
|
|
|
Michelin |
Marco Werner |
|
|
|
18 |
40 |
LMP2 |
Quifel ASM Team |
Warren Hughes |
3:41,968 |
+22,257 |
|
|
|
Ginetta-Zytek |
Miguel Amaral |
|
|
|
|
|
|
Olivier Pla |
|
|
|
19 |
35 |
LMP2 |
Oak Racing |
Guillaume Moreau |
3:42,399 |
+22,688 |
|
|
|
Pescarolo |
Jan Charouz |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Matthieu Lahaye |
|
|
|
20 |
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Andrea Belicchi |
3:44,101 |
+24,390 |
|
|
|
Lola B10/60 |
Jean-Christophe Boullion |
|
|
|
|
|
Michelin |
Guy Smith |
|
|
|
21 |
25 |
LMP2 |
RML |
Tommy Erdos |
3:44,598 |
+24,887 |
|
|
|
Lola B09/83 HPD |
Mike Newton |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Andy Wallace |
|
|
|
22 |
29 |
LMP2 |
Racing Box |
Luca Pirri |
3:51,065 |
+31,354 |
|
|
|
Lola B09/80 Judd |
Marco Cioci |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Piergiuseppe Perrazzini |
|
|
|
23 |
24 |
LMP2 |
Oak |
Richard Hein |
3:52,730 |
+33,019 |
|
|
|
Pescarolo |
Jacques Nicolet |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Jean Francois Yvon |
|
|
|
24 |
39 |
LMP2 |
KSM |
Hiddki Noda |
3:52,972 |
+33,261 |
|
|
|
Lola-Judd |
Jean de Pourtales |
|
|
|
|
|
|
Jonathan Kennard |
|
|
|
25 |
52 |
GT1 |
Young Driver AMR |
Tomas Enge |
3:55,025 |
+35,314 |
|
|
|
Aston Martin DBR9 |
Christoffer Nygaard |
|
|
|
|
|
Michelin |
Peter Kox |
|
|
|
26 |
41 |
LMP2 |
Team Bruichladdich |
Tim Greaves |
3:55,680 |
+35,969 |
|
|
|
Ginetta Zytek 09S |
Karim Ojjeh |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Gary Chalandon |
|
|
|
27 |
37 |
LMP2 |
WR/Salini |
Philippe Salini |
3:55,818 |
+36,107 |
|
|
|
WR Zytek |
Stéphane Salini |
|
|
|
|
|
|
Tristan Gommendy |
|
|
|
28 |
60 |
GT1 |
Matech |
Romain Grosjean |
3:57,296 |
+37,585 |
|
|
|
Ford GT |
Thomas Mutsch |
|
|
|
|
|
Michelin |
Jonathan Hirschi |
|
|
|
29 |
73 |
GT1 |
Alphand |
Julien Jousse |
3:58,810 |
+39,099 |
|
|
|
Chevrolet Corvette C6.R |
Patrice Gouselard |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Xavier Massen |
|
|
|
30 |
72 |
GT1 |
Alphand |
Jérôme Policand |
3:58,906 |
+39,195 |
|
|
|
Chevrolet Corvette C6.R |
Stéphane Grégoire |
|
|
|
|
|
Dunlop |
David Hart |
|
|
|
31 |
82 |
GT2 |
Risi Competizone |
Gianmaria Bruni |
3:59,233 |
+39,522 |
|
|
|
Ferrari F430 GT |
Jaime Melo |
|
|
|
|
|
Michelin |
Pierre Kaffer |
|
|
|
32 |
28 |
LMP2 |
Race Performance |
Marc Rostan |
3:59,361 |
+39,650 |
|
|
|
Radical SR9 Judd |
Ralph Meichtry |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Pierre Bruneau |
|
|
|
33 |
63 |
GT2 |
Corvette Racing |
Johnny O'Connell |
4:00,097 |
+40,386 |
|
|
|
Chevrolet Corvette C6.R |
Jan Magnussen |
|
|
|
|
|
Michelin |
Antonio Garcia |
|
|
|
34 |
70 |
GT1 |
Marc VDS Racing |
Bas Leinders |
4:00,325 |
+40,614 |
|
|
|
Ford GT |
Markus Palttala |
|
|
|
|
|
Michelin |
Eric de Doncker |
|
|
|
35 |
19 |
LMP1 |
Autocon Motorsport |
Michael Lewis |
4:00,646 |
+40,935 |
|
|
|
Lola B06/10 AER |
Tony Burgess |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Bryan Willman |
|
|
|
36 |
64 |
GT2 |
Corvette Racing |
Oliver Gavin |
4:01,012 |
+41,301 |
|
|
|
Chevrolet Corvette C6.R |
Olivier Beretta |
|
|
|
|
|
Michelin |
Emmanuel Collard |
|
|
|
37 |
76 |
GT2 |
IMSA Performance |
Patrick Pilet |
4:01,755 |
+42,044 |
|
|
|
Porsche 997 GT3 RSR |
Raymond Narac |
|
|
|
|
|
Michelin |
Patrick Long |
|
|
|
38 |
77 |
GT2 |
Felbermayr |
Marc Lieb |
4:02,001 |
+42,290 |
|
|
|
P Porsche 997 GT3 RSR |
Richard Lietz |
|
|
|
|
|
Michelin |
Wolf Henzler |
|
|
|
39 |
95 |
GT2 |
AF Corse |
Jean Alesi |
4:02,492 |
+42,781 |
|
|
|
Ferrari F430 GT |
Giancarlo Fisichella |
|
|
|
|
|
Michelin |
Toni Vilander |
|
|
|
40 |
96 |
GT2 |
AF Corse |
Mika Salo |
4:02,615 |
+42,904 |
|
|
|
Ferrari F430 GT |
Matías Russo |
|
|
|
|
|
Michelin |
Luís Pérez Companc |
|
|
|
41 |
50 |
GT1 |
Larbre Compettition |
Gabriele Gardel |
4:03,175 |
+43,464 |
|
|
|
Saleen S7R Ford |
Roland Berville |
|
|
|
|
|
Michelin |
Julien Canal |
|
|
|
42 |
38 |
LMP2 |
Pegasus Racing |
Julien Schell |
4:03,784 |
+44,073 |
|
|
|
Norma M200 Judd |
Frédéric da Rocha |
|
|
|
|
|
|
David Zollinger |
|
|
|
43 |
89 |
GT2 |
Farnbacher Racing |
Dominik Farnbacher |
4:03,886 |
+44,175 |
|
|
|
Ferrari F430 GT |
Allan Simonsen |
|
|
|
|
|
Hancook |
Leh Keen |
|
|
|
44 |
83 |
GT2 |
Risi Competizone |
Tracy Krohn |
4:03,959 |
+44,248 |
|
|
|
Ferrari F430 GT |
Nic Jonsson |
|
|
|
|
|
Michelin |
Eric van de Poele |
|
|
|
45 |
78 |
GT2 |
BMW Motorsport |
Augusto Farfus Jr. |
4:04,986 |
+45,275 |
|
|
|
BMW M3 |
Jörg Müller |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Uwe Alzen |
|
|
|
46 |
79 |
GT2 |
BMW Motorsport |
Andy Priaulx |
4:05,851 |
+46,140 |
|
|
|
BMW M3 |
Dirk Müller |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Dirk Werner |
|
|
|
47 |
97 |
GT2 |
BMS Scuderia Italia |
Richard Westbrook |
4:06,278 |
+46,567 |
|
|
|
Porsche 997 GT3 RSR |
Timo Scheider |
|
|
|
|
|
Michelin |
Marco Holzer |
|
|
|
48 |
92 |
GT2 |
JMW Motorsport |
Robert Bell |
4:06,391 |
+46,680 |
|
|
|
Aston Martin Vantage |
Tim Sugden |
|
|
|
|
|
Dunlop |
Bryce Miller |
|
|
|
49 |
85 |
GT2 |
Spyker Squadron |
Tom Coronel |
4:06,997 |
+47,286 |
|
|
|
Spyker C8 Laviolette |
Peter Dumbreck |
|
|
|
|
|
Michelin |
Jeroen Bleekemolen |
|
|
|
50 |
80 |
GT2 |
Flying Lizard Motorsports |
Jörg Bergmeister |
4:08,315 |
+48,604 |
|
|
|
Porsche 997 GT3 RSR |
Darren Law |
|
|
|
|
|
Michelin |
Seth Neiman |
|
|
|
51 |
88 |
GT2 |
Felbermayr |
Horst Felbermayr Sr. |
4:10,054 |
+50,343 |
|
|
|
Porsche 997 GT3 RSR |
Horst Felbermayr Jr. |
|
|
|
|
|
Michelin |
Miro Konopka |
|
|
|
52 |
61 |
GT1 |
Matech |
Cyndie Allemann |
4:11,566 |
+51,855 |
|
|
|
Ford GT |
Natascha Gachnang |
|
|
|
|
|
Michelin |
Rahel Frey |
|
|
|
53 |
69 |
GT1 |
JLOC |
Atsushi Yogo |
4:13,368 |
+53,657 |
|
|
|
Lamborghini |
Hiroyuki Iiri |
|
|
|
|
|
Yokohama |
Koji Yamanishi |
|
|
|
54 |
81 |
GT2 |
Jaguar RSR |
Marc Goossens |
4:13,537 |
+53,826 |
|
|
|
Jaguar XKRS |
Ryan Dalziel |
|
|
|
|
|
Yokohama |
Paul Gentilozzi |
|
|
|
55 |
75 |
GT2 |
Prospeed |
Paul van Splunteren |
4:14,578 |
+54,867 |
|
|
|
Porsche 997 GT3 RSR |
Niek Hommerson |
|
|
|
|
|
Michelin |
Louis Machiel |
|
|
|
56 |
12 |
LMP1 |
Rebellion |
Neel Jani |
no time |
|
|
|
|
Lola B10/60 |
Marco Andretti |
|
|
|
|
|
Michelin |
Nicolas Prost |
|
|
|
Torsdagen kan byde på et vejr som de fleste ikke bryder sig ret meget om. Et regnvejr måske endda med torden lurer lige om hjørnet og kommet det ind over Le Mans bane området, vil det selvfølgelig få stor indflydelse på tiderne i torsdagens kvalifikationskørsel. Til gengæld kan deltagerne få testet et regnvejrs-setup og vil være forberedte såfremt at skyerne åbner sig efter kl. 15,00 lørdag. Dons
Læs mere om: Allan SimonsenChristian BakkerudChristoffer NygaardDanny WattsGianmaria BruniJaime MeloJan MagnussenJonny KaneJuan BaraziNick LeventisPedro LamyPeter KoxPierre KafferSébastien BourdaisSimon PagenaudTom KristensenTomas EngeAston Martin RacingAudi Sport Team JoestCorvette RacingFarnbacher RacingKollesPeugeot SportRisi CompetizioneStrakka RacingYoung Driver AMRLe Mans12/06/10 - Le Mans - Le Mans |