Så er det tid til alvor. Under de fri træninger er det svært at vurdere hvor meget mere der er i bilerne, og hvad der reelt testes.
Men under kvalifikationen er det kun hurtige omgange der tæller, og i dag er der heldigvis perfekt vejr til en perfekt kvalifikationen. Den første session bestod af GT2 og GTC bilerne, og efter en lidt sløv start hvor de enkelt kørere skulle have varme i deres dæk, kom der for alvor fart over feltet, og Jan Magnussen der startede i Corvette nummer 3, var hurtig med fremme i feltet, men det var under denne kvalifikation at jeg havde en fornemmelse af, at der bare ikke var mere i bilen, og den endte som 6. hurtigste GT2 bil, 0.709 sekund efter Jaime Melo der starter forrest i en Ferrari 430 GT, i GT2 klassen.
Efter en kort pause var det LMP bilernes tur, og her var det som om at det var lige på og hårdt, for der blev bare kørt stærkt fra start, og Peugeot lagde hårdt ud, og lagde sig i spidsen fra start med Peugeot 908 HDI FAP nummer 7, kørt af Anthony Davidson, med tiden 1:07.187. Den tid blev aldrig slået, og derfor har vi ikke overraskende Peugeot på Pole position.
Team kammeraten Pedro Lamy kom op på anden pladsen i slutningen af kvalifikationen, efter Audi havde holdt den plads længe. For mig er det vigtig at notere her at Audi’en ikke er sat håbløst af under denne her kvalifikation, og der er efter min opfattelse lagt op til et meget hårdt racerløb, lørdag på Road Atlanta.
Gunnar Jeannette i nummer 99 Oreca FLM09 tog en snurretur, og minuttet senere var det Scott Tucker i nummer 95 Oreca FLM09 der snurrede, men det var også det mest dramatisk i denne session.
Nu mangler vi kun en kort warm-up inden det går løs med 1000 miles/10 timers race på Road Atlanta ved løbet som hedder Petit Le Mans.
Resultatet af kvalifikationen:
|
Pos |
# |
Kls |
Bil |
Hurtigste kører |
Omg |
Tid |
Diff. |
|
1 |
7 |
P1 |
Peugeot 908 HDI FAP |
Anthony Davidson |
4 |
1:07.187 |
--- |
2 |
8 |
P1 |
Peugeot 908 HDI FAP |
Pedro Lamy |
10 |
1:07.409 |
-0.222 |
3 |
9 |
P1 |
Audi R15 |
Benoit Treluyer |
12 |
1:07.610 |
-0.423 |
|
4 |
7 |
P1 |
Audi R15
|
Rinaldo Capello |
13 |
1:08.112 |
-0.925 |
5 |
37 |
P1 |
Lola B06/10 AER |
Jon Field |
16 |
1:10.128 |
-2.941 |
6 |
16 |
P2 |
Lola B09 86/Mazda |
Guy Smith |
13 |
1:10.417 |
-3.230 |
|
7 |
6 |
P2 |
Porsche RS Spyder |
Klaus Graf |
10 |
1:10.548 |
-3.361 |
8 |
1 |
P2 |
HPD ARX-01c |
David Brabham |
8 |
1:10.661 |
-3.474 |
9 |
12 |
P1 |
Lola B06 10/AER |
Chris McMurry |
14 |
1:14.109 |
-6.922 |
|
10 |
52 |
LMPC |
Oreca FLM09 |
Luis Diaz |
15 |
1:15.296 |
-8.109 |
11 |
99 |
LMPC |
Oreca FLM09 |
Gunnar Jeannette |
15 |
1:15.525 |
-8.338 |
12 |
89 |
LMPC |
Oreca FLM09 |
Kyle Marcelli |
18 |
1:15.610 |
-8.423 |
|
13 |
35 |
P2 |
Pescarolo P01/Judd |
Jacques Nicolet |
7 |
1:15.989 |
-8.802 |
14 |
36 |
LMPC |
Oreca FLM09 |
Frankie Montecalvo |
13 |
1:16.250 |
-9.063 |
15 |
55 |
LMPC |
Oreca FLM09 |
Christophe Bouchut |
13 |
1:16.483 |
-9.296 |
|
16 |
95 |
LMPC |
Oreca FLM09 |
Scott Tucker |
19 |
1:18.342 |
-11.155 |
17 |
61 |
GT2 |
Ferrari 430 GT |
Jaime Melo |
12 |
1:19.889 |
-12.702 |
18 |
62 |
GT2 |
Ferrari 430 GT |
Gianmaria Bruni |
12 |
1:20.070 |
-12.883 |
|
19 |
2 |
GT2 |
Ferrari 430 GT |
Guy Cosmo |
13 |
1:20.165 |
-12.978 |
20 |
1 |
GT2 |
Ferrari 430 GT |
Johannes van Overb |
10 |
1:20.185 |
-12.998 |
21 |
90 |
GT2 |
BMW E92 M3 |
Dirk Mueller |
6 |
1:20.322 |
-13.135 |
|
22 |
4 |
GT2 |
Chevrolet Corvette ZR1 |
Jan Magnussen
|
11 |
1:20.598 |
-13.411 |
23 |
3 |
GT2 |
Chevrolet Corvette ZR1 |
Olivier Beretta |
13 |
1:20.675 |
-13.488 |
24 |
45 |
GT2 |
Porsche 911 GT3 RSR |
Patrick Long |
11 |
1:20.768 |
-13.581 |
|
25 |
4 |
GT2 |
Doran Design Ford GT |
David Murry |
13 |
1:20.777 |
-13.590 |
26 |
92 |
GT2 |
BMW E92 M3 |
Bill Auberlen |
7 |
1:20.812 |
-13.625 |
27 |
17 |
GT2 |
Porsche 911 GT3 RSR |
Bryan Sellers |
10 |
1:21.560 |
-14.373 |
|
28 |
40 |
GT2 |
Doran Design Ford GT |
Craig Stanton |
12 |
1:21.619 |
-14.432 |
29 |
5 |
P2 |
Radical SR9/IES |
Andrew Prendeville |
6 |
1:21.820 |
-14.633 |
30 |
75 |
GT2 |
Jaguar XKRS |
Marc Goossens |
9 |
1:22.898 |
-15.711 |
|
31 |
44 |
GT2 |
Porsche 911 GT3 RSR |
Seth Neiman |
16 |
1:24.887 |
-17.700 |
32 |
54 |
GTC |
Porsche 911 GT3 Cup |
Jeroen Bleekemolen |
7 |
1:25.141 |
-17.954 |
33 |
63 |
GTC |
Porsche 911 GT3 Cup |
Andy Lally |
15 |
1:25.364 |
-18.177 |
|
34 |
77 |
GTC |
Porsche 911 GT3 Cup |
Andrew Davis |
13 |
1:25.482 |
-18.295 |
35 |
88 |
GTC |
Porsche 911 GT3 Cup |
Shane Lewis |
13 |
1:25.746 |
-18.559 |
36 |
23 |
GTC |
Porsche 911 GT3 Cup |
Bill Sweedler |
11 |
1:26.300 |
-19.113 |
|
37 |
69 |
GTC |
Porsche 911 GT3 Cup |
Galen Bieker |
11 |
1:26.628 |
-19.441 |
38 |
48 |
GTC |
Porsche 911 GT3 Cup |
Bryce Miller |
7 |
1:26.874 |
-19.687 |
39 |
28 |
GTC |
Porsche 911 GT3 Cup |
Doug Baron |
11 |
1:27.713 |
-20.526 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Anthony DavidsonBenoit TreluyerJan MagnussenPedro LamyTom KristensenRoad Atlanta02/10/10 - Road Atlanta - LMI CupPetit Le Mans - tidsplan og data |