En lang sportsvognssæson begynder for Audi Sport Team Joest til 12 Hours of Sebring den 19. Marts. Agendaen indtil november står på syv løb, test-wekeenden på Le Mans og adskillige test med Audi 15 TDi og den nye Audi R18, som dog ikke skal køre på Sebring.
For ikke at forstyrre forberedelserne til Le Mans den 11. og 12. juni fortsætter udviklingen og testarbejdet med R18 parallelt med åbningen på sæsonen af Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) 2011.
Resultatet er, at én bil i særdeleshed takker af til 12 timer lange løb på Sebring. En bil som gjorde sin debut netop her for to år siden; Audi R15 TDI. Den fejrede dens 2009-premiere med en sejr – den niende for Audi i dette traditionsrige event siden 2000.
(Foto: Tom Kristensen Racing)
Til den anden optræden på Sebring konkurrerer diesel-sportsvognene på helt andre vilkår. Nye tekniske regulativer fra Automobile Club de l’Ouest (ACO) gælder i 2011, hvorfor Audi har udviklet den ”lukkede” R18. Ældre modeller, som R15 TDI, må kun konkurrere i en kraftig modificeret udgave med stærkt begrænset motorkraft. Ligeledes må brændstoftanken kun indeholde 65 i stedet for tidligere 81 liter diesel. På grund af disse ændringer kalder Audi-kørerne den reviderede bil for ”R15 plus minus”. Præcis hvordan disse biler vil køre mod nyere modeller, vil vise sig.
For Tom K vil løbet i Florida dog altid være noget særligt. Danskeren er den mest succesfulde kører nogensinde på Sebring med fem sejre. Endvidere sad Kristensen bag rattet af den vindende bil på Sebring, da Audi gav debut til nye racere i både 2000, 2006 og 2009.
- Jeg elsker stadig, at køre løb i USA og især på Sebring, hvor atmosfæren er fantastisk. Antallet af sejre her på Sebring har ikke så meget interesse for mig i min aktive karriere. Vores sæson begynder her, og det er helt sikkert langt, langt væk fra den europæiske vinter. Løbet er altid vanskeligt. Banen er en stor udfordring og meget hård på den gammeldags måde. Forskellige typer asfalt og andre overflader, masser af ujævnheder og sving hvor du ikke kan se apex – det er den perfekte opskrift til at teste pålidelighed, præstation og holdbarhed af bil, hold og kørere. Vi har allerede vundet her tidligere med nye biler, for eksempel i 2000 med Audi R8, i 2006 med Audi R10 TDI og i 2009 med Audi R15 TDI.
(Foto: Tom Kristensen Racing)
Tom K skal dele Audien med nummer ”2” med de øvrige Sebring-vindere fra 2009, Dindo Capello og Alan McNish. Timo Bernhard, Romain Dumas og Mike Rockenfeller deler bil med startnummer ”1”. To nye partnere er samtidig en del af teamet for første gang på Sebring. Udover Bosch, Mahle, Michelin og TAG Heuer er Alpinestars og Castrol nu også partnere til Audis sportsvognsprogram i 2011.
Program:
Torsdag, 17. marts
10:15–11:15 Fri træning
15:05–16:05 Fri træning
19:50–21:35 Fri træning
Fredag, 18. marts
10:40–11:40 Fri træning
15:00–15:15 Kvalifikation (GT)
15:15–15:30 Kvalifikation (GTC)
15:35–15:50 Kvalifikation (LMP1/LMP2)
15:50–16:05 Kvalifikation (LMPC)
Lørdag, 19. marts
08:00–08:25 Warm-up
10:30–22:30 Løb (12 timer)
TomKristensen.com Henrik Würgler
Læs mere om: Tom KristensenSebring19/03/11 - Sebring - ALMS |