Det er faktisk svært lige nu at forestille sig en bedre optakt til årets Le Mans. Testdagen i søndags bød på to danskere helt i top, og selvom TV udelukkende fokusere på Tom Kristensen som den hurtigste mand i feltet, skal vi da slet ikke glemme Allan Simonsen som var absolut hurtigste mand i GT feltet, og den eneste GT kører som kom under den magiske 4 minutters grænse. Når det så er sagt er vi faktisk ikke blevet så meget klogere på en decideret favorit til løbet, ud over at det er en diesel bil. Det var Audi R18 TDI som dominerede hele dagen og først til sidst kom Peugeot fabriks teamet med deres hurtige tider. Om det indikere noget, eller om det bolt var build-up fra Peugeots side er svært at sige.
Audi - Tom Kristensen. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Den hurtigste benzin bil ved testdagen var for mig meget overraskende Pescarolo Team hvor Christophe Tinseau kørte 3:37,640, hvilket er mere end 1 sekund hurtigere end den næsthurtigste bil som kommer fra Rebellion Racing.
LMP2 blev i alvorlig grad domineret af biler med den ny Nissan motor, og det skal blive spændende og følge om de motorer kan holde over distancen.
Test dagen pressede tiden under den magiske 3:30 grænsen som ACO ellers godt ville holde bilerne over, og det er helt sikkert ikke noget ACO bryder sig om. De har med det ny reglement gerne villet have farten ned, men det er helt åbenlyst ikke sket for dieselbilerne.
Tom Kristensen var hurtigst i Audi R18 nummer 3, med tiden 3:27,687 hvilket giver en gennemsnitsfart på 236,687 km/t, ca. 8 sekunder langsommere end sidste års pole position tid, så noget fart er der pillet ud af bilerne.
Hurtigste Peugeot blev kørt af Stephane Sarrazin og hans tid var 3:27,876.
Testdagen højeste hastighed stod Peugeot også for med Franck Montagny bag rattet, og han blev målt til 340,5 km/t.
Den nye GTE Pro var for første gang på den store Le Mans bane, og som tidligere skrevet var det Hankook-Farnbacher og deres nye Ferrari F458 Italia kørt af Allan Simonsen der var hurtigst med tiden 3:59,966.
Til sammenligning var pole position i GT2 klassen i 2010, 3:59,233 sat af Risi Competizon i en Ferrari F430 GT på Michelin dæk.
Ferrari - Allan Simonsen. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
GTE-am klassen var også interessant på testdagen, men det var mest fordi jan Magnussen var bag rattet på Larbre Competition’s Corvette. Corvette Racing (fabriks teamet) havde valgt ikke at deltage på testdagen, og der var et par af fabrikskørerne ude og prøve Larbre Corvetterne.
Larbre Corvette -Jan Magnussen (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Generelt vil jeg godt sige at testdagen imponere mig mangen kørte stærkt, og det ser ud til at det nye reglement holder bedre styr på klasserne end man havde før. Det skal forstås sådan at LMP2 nu er langsommere end LMP1 og at der også er kommet mere styr på GTE klassen, således at der kommer en tættere kamp, og dermed kan vi håbe på et bedre racerløb i alle klasser.
Dog skal det noteres at skellet imellem GTE pro og am flader lidt ud på sådan en testdag, hvor der køres relativt korte stint. Jeg tror at der kommer væsentlig større forskel på de to GTE klasser når vi kommer forbi de først 6-8 timer i løbet, for her vil pro kørerne skille sig væsentligt ud fra privat kørerne.
Det 79. 24 timers løb på Le Mans køres den 11. – 12. juni, men de første træninger op til løbet køres onsdag den 8. juni. Vejgaard
Læs mere om: Allan SimonsenChristophe TinseauJan MagnussenStephane SarrazinTom KristensenAudi Sport Team JoestCorvette RacingFarnbacher RacingLarbre Competition TeamPescarolo SportPeugeot SportRisi CompetizioneLe Mans |