ILM Cup   05/05/11

Spa-Francorchamps - 1. fri træning
Årets anden afdeling af Intercontinental Le Mans Cup serien køres på lørdag på den belgiske Spa-Francorchamps bane, men allerede i dag køres der to frie træninger. Vi har to danske kører på bane, og det er Tom Kristensen som køre en Audi R18 TDI i LMP1 klassen, og så er det Allan Simonsen der køre en Ferrari F458 i GTE pro klassen.
Banen der køres på her lige over middag er tør, og med en lufttemperatur på ca. 14 grader kan det ikke blive bedre.

Halvvejs inde i denne session er Audi #2 kørt af banen og der er rødt flag.
Bilen er kørt i dækmuren med Benoit Treluyer bag rattet.
De kæmper med at få bilen væk fra banen, men den er vist klemt meget godt fast. Det ser ud til at forhjulsophænget er ødelagt men at andre ting ikke er skadet på bilen. Det mærkelige er at kollapset på ophænget ifølge et øjenvidne skete før bilen ramte muren.
Dette crash tog ca. et kvarter ud af denne frie træning.

Audi Sport North America satte den hurtigste tid med Allan McNish, Tiden 2:03.844, men det er ikke en overraskelse. Samtidig er det heller ikke en overraskelse at top-7 er besat af diesel LMP1 biler.
Hurtigste benzin LMP1 er Rebellion Racing’s Lola B10/60 Coupé – Toyota med tiden 2:08.833, og det er jo tydeligt her at benzinbilerne ikke er i nærheden af diesel racerne.

På Radio Le Mans taler man allerede nu om der kommer speciel begrænsninger til diesel LMP1’erne til Le Mans!
Det var meningen at forskellen imellem benzin og diesel bilerne skulle indskrænkes fra og med 2011, men det er bare ikke sket. Det er op til ACO at afgøre om der skal komme endnu en regelændring inden 24-timers løbet på Le Mans midt i juni.

Allan Simonsen og Hankook Team Farnbacher satte tiden 2:22.905 i GTE pro klassen og det er i omegnen af 2 sekunder for langsomt, i forhold til AF Corse der var hurtigste GTE pro team. Der er basis for lidt ændringer af setup på den bil inden dagens anden fri træning.

I bunden af listen ligger de to Lotus Jetalliance, Lotus Evora. De kørte ikke mange omgange og satte ikke noget der minder om brugbare tider. Det er lidt trist, for netop det her nye team har brug for så megen banetid som muligt.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. # Kl. Team Mærke Tid
1 3 LMP1 Audi Sport North America Audi R18 TDI 2:03,844
2 1 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI 2:04,054
3 9 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 2:04,217
4 2 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI 2:05,329
5 8 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 2:05,392
6 7 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 2:05,925
7 10 LMP1 Team Oreca Matmut Peugeot 908 Hdi -FAP 2:07,205
8 12 LMP1 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé -Toyota 2:08,833
9 13 LMP1 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé -Toyota 2:09,011
10 20 LMP1 Quifel -ASM Team Zytek 09SC 2:09,901
11 15 LMP1 Oak Racing Oak Pescarolo -Judd 2:10,275
12 42 LMP2 Strakka Racing HPD ARX -01 2:11,332
13 23 LMP1 MIK Corse Zytec 09 Hybrid 2:11,417
14 26 LMP2 Signatech Nissan Oreca 03 -Nissan 2:12,118
15 39 LMP2 Pecom Racing Lola B11/40 -Judd 2:13,444
16 36 LMP2 RML HPD ARX -01d 2:13,576
17 45 LMP2 Boutsen Energy Racing Oreca 03 -Nissan 2:13,893
18 46 LMP2 TDS Racing Oreca 03 -Nissan 2:14,442
19 16 LMP1 Pescarolo Team Pescarolo -Judd 2:14,713
20 41 LMP2 Greaves Motorsport Zytek Z11SN -Nissan 2:15,020
21 91 FLM Hope Racing Formula Le Mans -Oreca -09 2:15,210
22 35 LMP2 Oak Racing Pescarolo -Judd 2:15,219
23 92 FLM Neil Garner Motorsport Formula Le Mans -Oreca -09 2:15,265
24 43 LMP2 RLR msport MG Lola EX265 -AER 2:15,792
25 93 FLM Genoa Racing Formula Le Mans -Oreca -09 2:17,711
26 44 LMP2 Extreme Limite AM Paris Norma M200P -Judd 2:18,806
27 99 FLM JMB Racing Formula Le Mans -Oreca -09 2:19,628
28 33 LMP2 Level 5 Motorsports Lola Coupé -HPD 2:20,669
29 51 GTE pro AF Corse Ferrari F458 Italia 2:20,911
30 71 GTE pro AF Corse Ferrari F458 Italia 2:21,077
31 66 GTE pro JMW Motorsport Ferrari F458 Italia 2:21,718
32 77 GTE pro Team Felbermayr Proton Porsche 911 RSR (997) 2:22,049
33 56 GTE pro BMW Motorsport BMW M3 2:22,078
34 58 GTE pro Luxury Racing Ferrari F458 Italia 2:22,569
35 59 GTE pro Luxury Racing Ferrari F458 Italia 2:22,596
36 89 GTE pro Hankook Team Farnbacher Ferrari F430 GT 2:22,905
37 95 FLM Pegasus Racing Formula Le Mans -Oreca -09 2:23,243
38 82 GTE am CRS Racing Ferrari F430 2:23,612
39 55 GTE pro BMW Motorsport BMW M3 2:23,679
40 75 GTE pro Prospeed Competition Porsche 911 RSR (997) 2:23,723
41 72 GTE am AF Corse Ferrari F430 2:23,726
42 76 GTE pro IMSA Performance Matmut Porsche 911 RSR (997) 2:23,986
43 50 GTE am Larbre Competition Corvette C6-ZR1 2:24,117
44 67 GTE am IMSA Performance Matmut Porsche 911 RSR (997) 2:24,133
45 61 GTE am AF Corse Ferrari F430 2:24,973
46 70 GTE am Kessel Racing Ferrari F430 2:25,280
47 79 GTE pro JOTA Aston Martin Vantage 2:25,616
48 60 GTE am Gulf AMR Middle East Aston Martin Vantage 2:25,783
49 62 GTE am CRS Racing Ferrari F430 2:26,505
50 63 GTE am Proton competition Porsche 911 RSR (997) 2:26,579
51 88 GTE am Team Felbermayr Proton Porsche 911 RSR (997) 2:26,981
52 57 GTE am Krohn Racing Ferrari F430 2:27,882
53 65 GTE pro Lotus Jetalliance Lotus Evora 2:29,590
54 64 GTE pro Lotus Jetalliance Lotus Evora 2:37,486
55 40 LMP2 Race Performance Oreca 03 -Judd No time

Klokken 16:55 - 17:55 køres dagens anden fri træning

Vejgaard


Læs mere om:
  • Allan McNish
  • Allan Simonsen
  • Benoit Treluyer
  • Tom Kristensen
  • AF Corse Motorola
  • Audi Sport North America
  • Audi Sport Team Joest
  • Farnbacher Racing
  • Jetalliance Racing
  • Rebellion Racing
  • Spa-Francorchamps
  • 07/05/11 - Spa-Francorchamps - ILM Cup

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto