Tom Kristensen kørte i weekenden med sejren – og international opmærksomhed - i det mest prestigefulde løb på den legendariske, engelske racerfestival Goodwood Revival.
Kristensen var samtidig hovedpersonen i en af festivalens mest spektakulære dueller, da han lørdag, i det såkaldte St. Mary’s Trophy, kom bedst ud af en tæt treparts-nærkamp bag rattet af en 1963 Lotus Cortina. Her var danskeren i øvrigt makker med HKH Prins Joachim, der stillede op til verdens vel nok vigtigste og mest berømte historiske motorsportsbegivenhed for første gang.
Tom K i Cortinaen forrest i nærkamp med Darren Turner i Minien. De tre herrer i billedet leverede en af de mest spekatulære dyster under hele Goodwood Revival under St. Mary's Trophy. (Foto: TomKristensen.com)
Mere end 75.000 tilskuere var søndag på plads rundt om den gamle Formel 1-bane i West Sussex, for at overvære Royal Automobile Club TT Celebration-løbet, der betragtes som juvelen i Goodwood Revivals krone. Her var Tom K særligt inviteret til at dyste i en sjælden Shelby American Cobra Daytona Coupé fra 1964, som Le Mans-legenden delte med den svenske Indy500-vinder Kenny Bräck. Feltet bestod desuden af uvurderlige biler, som Ferrari 250 GTO, GT SWB og 330 LMB samt en Aston Martin DB4GT Zagato.
Allerede i kvalifikationen demonstrerede Tom K og Kenny Bräck deres begejstring for både bil og bane, ved begge at sætte tider gode nok til pole position. Derfra startede det skandinaviske team også da løbet gik i gang, og godt 45 minutter senere kunne Tom Kristensen krydse målstregen som vinder, foran legendariske motorsportsnavne som blandt andre Richard Attwood, Derek Bell, Martin Brundle, Jackie Oliver og Jochen Mass.
(Foto: TomKristensen.com)
”Endnu engang et fantastisk Goodwood Revival. Jeg kørte her for første gang sidste år, og igen i år var det en kæmpe oplevelse, med enormt mange tilskuere, en unik atmosfære og mange legendariske kørere. Man kan virkelig mærke, at motorsporten er kommet til hjemlandet i England. Det var stort, at køre først over stregen i RAC TT Celebration i dag. Det havde regnet en del, men begyndte at tørre op før løbet gik i gang. Kenny startede i bilen, og skabte hurtigt et forspring. Efter 17 omgange kørte han i pit, og så tog jeg over til det ternede flag. Cobraen er en meget speciel bil med en unik historie. Den har 440 hk og stort set intet vejgreb. Og når det regner, som det gjorde de sidste 20 minutter af løbet, så bliver det bare endnu ”bedre”. Man kan ikke give fuld gas med det samme efter gearskift, man skal hele tiden ”føle” den. Og så laver den hjulspind i alle gear!” sagde Tom K efter løbet.
Weekendens største jubelbrøl lød dog allerede lørdag under første afdeling af St. Mary’s Trophy, der er et løb for standardvogne fra 1960-66. Her stillede Tom K op sammen med HKH Prins Joachim i en 175-hestes Lotus Cortina fra 1963.
Tom K og HKH Prins Joachim foran den 175-hestes Lotus Cortina, som de delte i St. Mary's Trophy-løbet. (Foto: TomKristensen.com)
Et ivrigt trekløver bestående af Tom K, Aston Martin-køreren Darren Turner i en Mini, og standardvognslegenden Anthony Reid i en Jaguar MkII, kæmpede en smuk længerevarende duel om tredjepladsen til stor glæde for mange tusinde, ellevilde tilskuere. Skæbnen ville endda, at TK til sidst kunne trække sig sejrrigt ud af dysten.
”De to førende rykkede hurtigt fra feltet, men så skiftede fokus til kampen om tredjepladsen. Her kæmpede jeg med Darren og Anthony og vi byttede pladser adskillige gange uden at røre hinanden. Der blev lavet gode tricks og smilet imens. Respekten var der, men det var knivskarpt race. Til sidst kom jeg ud ”on top”. Vi fik alle god respons fra det fantastiske publikum, og bagefter roste alle tre kørere hinanden. Det var et alle tiders løb,” fortalte Kristensen, der også sidste år henrykkede det engelske Goodwood-publikum ved at vinde Will Hoy-trofæet for bedste og mest fascinerende indsats i en lukket bil.
Tom K og Kenny Bräck nyder en vindercigar, efter sejren i Royal Automobile Club TT Celebration. (Foto: TomKristensen.com)
Anden afdeling af St. Mary’s Trophy, som blev kørt søndag, tog Prins Joachim sig af. Også han gjorde sig positivt bemærket.
”Prins Joachim sluttede i top ti i hans afdeling og han leverede en rigtig flot præstation på hans debut på Goodwood-banen. Før løbet har man en 20-minutters træning, der også fungerer som kvalifikation, så det er bestemt ikke nemme forhold for en kører, der ikke har kørt på banen før,” slutter Tom K.
TomKristensen.com Henrik Würgler
Læs mere om: HKH Prins JoachimTom KristensenGoodwood |