I den kommende weekend køres årets næstsidste afdeling af World Endurance Championship. Løbet strækker sig som sædvanligt over 6 timer og køres denne gang på den Japanske Fuji bane. Det er en bane ikke så mange af chaufførerne er bekendt med, og derfor er der lavet en aftale med banen om at der kan køres uofficielle test både onsdag og torsdag. Fredag starter den officielle del af arrangementet.
Tom Kristensen er igen på banen for Audi Sport Team Joest i en Audi R18 e-tron quattro. Hans team kammerat er ved dette løb som sædvanligt Allan McNish. Der er ikke nogen tvivl om at de har en chance for at vinde dette løb, til trods for at søsterbilen sæsonen igennem har vist sig at være hurtigere over race distancen.
Teamet der mest af alle, hvis det er muligt at graduere den slags?, ønsker at vinde dette løb, er Toyota Racing. Teamet har foreløbigt vundet et løb i denne sæson, med deres Toyota TS030 – Hybrid. Bilen er til trods for at den har kørt snart én hel sæson, stadig på udviklings stadiet. Toyota racing har dog stadig en realistisk mulighed for at komme øverst på podiet på søndag.
Rebellion Racing kommer til start med deres to Lola B12/60 Coupé – Toyota’er og de vil igen forsøge at slå ærkerivalerne OAK Racing, Strakka Racing og JRM der alle kører med Honda motor og det skal blive spændende at se om Rebellion Racing igen trækker det længste strå.
(Foto: Bernard Bakalian Bernard BAKALIAN - PAB)
LMP2 klassen bliver igen en benhård kamp imellem de Japanske motorproducenter, Honda og Nissan. Der er ikke nogen tvivl om at begge meget gerne vil vise deres hjemmepublikum at de har den hurtigste LMP2 motor for tiden.
GTE pro klassen er fortsat næsten en farce med alt for få deltagere. 5 teams kommer til start med 3 forskellige bilmærker. AF Corse og Luxury Racing kommer begge med Ferrari F458 Italia. Team Felbermayr-Proton kommer med en Porsche 911 RSR (997) og Aston Martin Racing kommer med en Aston Martin Vantage V8. Til dette løb er performance / magt forholdet flyttet lidt, idet ACO/FIA har justeret på flere ting så bilerne i Pro klassen bliver endnu mere lige, og selvom det lyder lidt skævt, kunne dette være til fordel for Aston Martin Racing som har været lige ved og næsten flere gange i år, men til denne weekend har de en reel mulighed for at vinde løbet.
GTE am klassen er ikke meget større end pro klassen. Der kommer 6 biler til start fordelt på 3 bil mærker
Chevrolet Corvette C6-ZR1, Porsche 911 RSR (997) og Ferrari F458 Italia. Grundlæggende har alle 3 bilmærker chancen for at vinde, men jeg vil dog godt vove at gætte på at Larbre Competition vinder løbet.
|
Nr |
Klasse |
Team / Bil |
Kørere |
|
1 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest
Audi R18 e-tron quattro |
André Lotterer
Benoit Tréluyer
Marcel Fässler |
|
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest
Audi R18 e-tron quattro |
Tom Kristensen
Allan McNish
- |
|
7 |
LMP1 |
Toyota Racing
Toyota TS030 - Hybrid |
Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima |
|
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
Nicolas Prost
Neel Jani
- |
|
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
Andrea Belicchi
Harold Primat
- |
|
15 |
LMP1 |
OAk Racing
Oak Pescarolo - Honda |
Bertrand Baguette
Dominik Kraihamer
Takuma Sato |
|
21 |
LMP1 |
Strakka Racing
HPD ARX 03a - Honda |
Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane |
|
22 |
LMP1 |
JRM
HPD ARX 03a - Honda |
David Brabham
Karun Chandhok
Peter Dumbreck |
|
23 |
LMP2 |
Signatech Nissan
Oreca 03 - Nissan |
Jordan Tresson
Franck Mailleux
Olivier Lombard |
|
24 |
LMP2 |
OAK Racing
Morgan - Nissan |
Jacques Nicolet
Matthieu Lahaye
Olivier Pla |
|
25 |
LMP2 |
ADR-Delta
Oreca 03 - Nissan |
John Martin
Tor Graves
Shinji Nakano |
|
26 |
LMP2 |
Signatech Nissan
Oreca 03 - Nissan |
Pierre Ragues
Nelson Panciatici
Roman Rusinov |
|
29 |
LMP2 |
Gulf Racing Middle East
Lola B12/80 Coupé - Nissan |
Fabien Giroix
Keiko Ihara
Jean-Denis Deletraz |
|
31 |
LMP2 |
Lotus
Lola B12/80 Coupé - Lotus |
Thomas Holzer
Mirco Schultis
Luca Moro |
|
32 |
LMP2 |
Lotus
Lola B12/80 Coupé - Lotus |
Kevin Weeda
James Rossiter
Vitantonio Liuzzi |
|
41 |
LMP2 |
Greaves Motorsport
Zytek Z11SN - Nissan |
Christian Zugel
Ricardo Gonzalez
Elton Julian |
|
44 |
LMP2 |
Starworks Motorsports
HPD ARX 03b - Honda |
Vicente Potolicchio
Ryan Dalziel
Stéphane Sarrazin |
|
49 |
LMP2 |
Pecom Racing
Oreca 03 - Nissan |
Luis Perez Companc
Pierre Kaffer
Nicolas Minassian |
|
51 |
GTE pro |
Af Corse
Ferrari F458 Italia |
Giancarlo Fisichella
Gianmaria Bruni
- |
|
59 |
GTE pro |
Luxury Racing
Ferrari F458 Italia |
Frédéric Makowiecki
Jaime Melo
- |
|
71 |
GTE pro |
Af Corse
Ferrari F458 Italia |
Andrea Bertolini
Olivier Beretta
- |
|
77 |
GTE pro |
Team Felbermayr-Proton
Porsche 911 RSR (997) |
Richard Lietz
Marc Lieb
- |
|
97 |
GTE pro |
Aston Martin Racing
Aston Martin Vantage V8 |
Stefan Mücke
Darren Turner
- |
|
50 |
GTE am |
Larbre Competition
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Patrick Bornhauser
Julien Canal
Pedro Lamy |
|
55 |
GTE am |
JWA-Avila
Porsche 911 RSR (997) |
Joël Camathias
Paul Daniels
TBA |
|
57 |
GTE am |
Krohn Racing
Ferrari F458 Italia |
Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Michele Rugolo |
|
61 |
GTE am |
AF Corse-Waltrip
Ferrari F458 Italia |
Robert Kauffman
Rui Aguas
- |
|
70 |
GTE am |
Larbre Competition
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Christophe Bourret
Pascal Gibon
Jean-Philippe Belloc |
|
88 |
GTE am |
Team Felbermayr-Proton
Porsche 911 RSR (997) |
Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti |
|
Vejgaard
Læs mere om: Tom KristensenAudi Sport Infineon Team JoestFuji14/10/12 - Fuji - FIA WEC - FIA VM |