Jan Magnussen udgik I et relativt udramatisk 12 timers løb på Sebring, kunne Audi teamet trække en sikker sejr hjem. Desværre, set med danske øjne, var det ikke Tom Kristensen der sejrede, men derimod holdkammeraterne Marcel Fassler, Benoit Treluyer og Oliver Jarvis der kunne stille sig øverst på podiet, efter et hårdt løb i deres Audi R18 e-tron quattro. Dette var i øvrigt den første sejre til en hybrid bil, på Sebring. Audi R18 e-tron quattro med nummer 2, kørt af Tom Kristensen, Allan McNish og Lucas di Grassi placed kom i mål på en sikker andenplads, kun. 7.68 sekund effter den sejrende bil. En af forklaringerne på at teamet ikke vandt, kunne være at de under dette løb havde 17 pitstop, hvorimod teamkammeraterne kun havde 16. Hertil havde Audi 2 flere, mere eller mindre fortjente, stop-and-go straffe undervejs, så alt i alt er det godt skuldret af de gamle drenge i Audi 2.
Audi nummer 1 sejrede på Sebring Racecway (Foto: Motorsporten.dk)
3. pladsen i LMP1 klassen blev vundet af Rebellion Racing’s Nummer 12 Lola-Toyota, kørt af Neel Jani, Nick Heidfeld og Nico Prost.
LMP2 klassen blev, ikke overraskende, domineret af Level 5 Motorsports, som kom hjem med en sikker 1-2 sejr, med deres Honda Performance Development ARX-03b. Vinderne i klassen var Marino Franchitti, Ryan Briscoe og teamejer Scott Tucker winning.
LMP2 vinderbilenn (Foto: Motorsporten.dk)
GT klassen var meget interessant set med danske øjne, idet det er her Jan Magnussen køre i Chevrolet Corvette C6 ZR1 med nummer 3, men næsten fra start drillede bilen, og de var flere gange i pit på grund af tekniske problemer i og omkring gearkassen. Desværre endte det med at de var nødt til at trække sig fra løbet på grund af teknikken.
Sejren i GT klassen gik derimod til holdkammeraterne i Chevrolet Corvette C6 ZR1 nummer 4, foran Risi Competizione og deres Ferrari F458 Italia. Denne sejr er alt værd, fordi også Corvette nummer 4 kæmpede med elektriske problemer under løbet, men de fik heldigvis kæmpet sig ud af problemerne, og kunne sejre over Ferrari. 3. pladsen i klassen gik til Team Falken Tire og deres Porsche 911 GT3 RSR.
GT klassens vinderbil (Foto: Motorsporten.dk)
Både den nye BMW Z4 GTE og SRT Viper GTS-R performede acceptabelt i dette løb. Der var selvfølgeligt tekniske udfordringer undervejs med begge biler, men de kom igennem løbet, og det skal blive spændende og følge dem hen over sæsonen.
LMPC klassen blev en god oplevelse for David Heinemeier-Hansson og Performance Tech Motorsports. De endte på podiets 3. plads, og dermed kan vel godt sige at David Heinemeier-Hansson er skarp til den europæiske sæson start?
Med 12 timers løbet på Sebring overstået, med en sikker Audi sejr, og to Audi ’er der kommer igennem løbet uden større tekniske issues, så kan vi kun glæde os til World Endurance Series sæson starten på Silverstone, for lige nu har jo ikke nogen idé om styrkeforholdet op imod Toyota. Til gengæld kan vi konstatere at Audi måske er ved at få styr på deres dækslid? I hvert fald skiffede de ikke dæk ved hvert pitstop under Sebring løbet.
Resultatet af løbet
|
Pl. |
# |
Team |
Bil |
Omg |
Diff |
Hurtigste |
|
P1 |
1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
364 |
- - - |
1:45.061 |
P1 |
2 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
364 |
7.68s |
1:44.870 |
P1 |
12 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 |
359 |
5 omg. |
1:48.690 |
|
P1 |
6 |
Muscle Milk Pickett Racing |
HPD ARX-03c |
358 |
6 omg. |
1:47.992 |
P1 |
13 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 |
354 |
10 omg. |
1:48.776 |
P2 |
551 |
Level 5 Motorsports |
HPD ARX-03b |
346 |
18 omg. |
1:52.772 |
|
P2 |
552 |
Level 5 Motorsports |
HPD ARX-03b |
345 |
19 omg. |
1:52.768 |
P2 |
41 |
Greaves Motorsport |
Zytek Z11SN |
342 |
22 omg. |
1:52.691 |
PC |
52 |
PR1 Mathiasen motorsports |
ORECA FLM09 |
336 |
28 omg. |
1:56.105 |
|
PC |
8 |
BAR1 Motorsports |
ORECA FLM09 |
336 |
28 omg. |
1:56.520 |
PC |
500 |
Performance Tech Motorsports |
ORECA FLM09 |
335 |
29 omg. |
1:56.645 |
PC |
9 |
RSR Racing |
ORECA FLM09 |
335 |
29 omg. |
1:55.718 |
|
P2 |
2 |
Extreme Speed Motorsports |
HPD ARX-03b |
335 |
29 omg. |
1:53.177 |
PC |
5 |
CORE Autosport |
ORECA FLM09 |
334 |
30 omg. |
1:55.614 |
GT |
4 |
Corvette Racing |
Chevrolet Corvette C6 ZR1 |
333 |
31 omg. |
2:00.216 |
|
GT |
62 |
Risi Competizione |
Ferrari F458 Italia |
333 |
31 omg. |
2:00.348 |
GT |
17 |
Team Falken Tire |
Porsche 911 GT3 RSR |
332 |
32 omg. |
2:01.549 |
GT |
55 |
BMW Team RLL |
BMW Z4 GTE |
330 |
34 omg. |
2:01.176 |
|
GT |
91 |
SRT Motorsports |
SRT Viper GTS-R |
329 |
35 omg. |
2:00.057 |
GT |
48 |
Paul Miller Racing |
Porsche 911 GT3 RSR |
329 |
35 omg. |
2:01.290 |
PC |
7 |
Aston Martin Racing |
ORECA FLM09 |
326 |
38 omg. |
1:56.802 |
|
GT |
56 |
BMW Team RLL |
BMW Z4 GTE |
321 |
43 omg. |
2:00.691 |
GT |
97 |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
318 |
46 omg. |
1:59.780 |
GTC |
22 |
Alex Job Racing |
Porsche 911 GT3 Cup |
315 |
49 omg. |
2:07.015 |
|
GTC |
45 |
Flying Lizard Motorsports |
Porsche 911 GT3 Cup |
315 |
49 omg. |
2:07.402 |
GTC |
30 |
NGT Motorsport |
Porsche 911 GT3 Cup |
314 |
50 omg. |
2:07.496 |
GTC |
11 |
JDX Racing |
Porsche 911 GT3 Cup |
314 |
50 omg. |
2:07.320 |
|
GTC |
66 |
TRG |
Porsche 911 GT3 Cup |
313 |
51 omg. |
2:08.245 |
GTC |
27 |
Dempsey Racing/Del Piero |
Porsche 911 GT3 Cup |
311 |
53 omg. |
2:06.933 |
GTC |
10 |
Dempsey Racing/Del Piero |
Porsche 911 GT3 Cup |
311 |
53 omg. |
2:07.768 |
|
GTC |
99 |
Competition Motorsports |
Porsche 911 GT3 Cup |
309 |
55 omg. |
2:09.689 |
GTC |
44 |
Flying Lizard Motorsports |
Porsche 911 GT3 Cup |
309 |
55 omg. |
2:08.179 |
GT |
7 |
Aston Martin Racing |
Aston Marin Vantage V8 |
307 |
57 omg. |
2:00.996 |
|
GT |
93 |
SRT Motorsports |
SRT Viper GTS-R |
303 |
61 omg. |
2:00.679 |
GTC |
31 |
NGT Motorsport |
Porsche 911 GT3 Cup |
301 |
63 omg. |
2:07.658 |
PC |
81 |
DragonSpeed Mishumotors |
ORECA FLM09 |
286 |
78 omg. |
1:55.769 |
|
P2 |
1 |
Audi Sport Team Joest |
HPD ARX-03b |
281 |
83 omg. |
1:53.502 |
GTC |
68 |
TRG |
Porsche 911 GT3 Cup |
269 |
95 omg. |
2:06.550 |
GT |
3 |
Corvette Racing |
Chevrolet Corvette C6 ZR1 |
213 |
151 omg. |
2:00.525 |
|
GT |
23 |
Team West/AJR/Boardwalk Ferrari |
Ferrari F458 Italia |
209 |
155 omg. |
2:02.202 |
P1 |
16 |
Dyson Racing |
Lola B12/60 |
81 |
283 omg. |
1:49.508 |
P1 |
0 |
DeltaWing Racing Cars |
DeltaWing LM12 |
10 |
354 omg. |
1:57.588 |
|
GTC vinderbilen (Foto: Motorsporten.dk) Vejgaard
Læs mere om: David Heinemeier HanssonJan MagnussenTom KristensenSebring16/03/13 - Sebring - ALMS |