Der blev i dag afholdt DASU’s traditionsrige pressemøde, hvor vi blandt andet blev præsenteret for 5 ud af de 6 danske Le Mans deltagere. Eneste deltager der ikke var til stede var David Heinemeier Hansson.
Pressemødet foregik på Restaurant Bellahøj i Brønshøj, lige i hjertet af området hvor der senere på året afholdes Copenhagen Historic Grand Prix. Der var flere talere på podiet for at forklare lidt om Le Mans og de mange gode resultater der er skabt igennem tiden.
CC Hansen, DASU (Foto: Motorsporten.dk)
Herefter overgik mødet til den mere formelle gennemgang af hvad hver enkelt kører forventede sig af løbet, og det var Tom Kristensen der var første mand på podiet for at svare på CC Hansens kritiske spørgsmål. Det helt store emne var selvfølgelig styrkeforholdet imellem Audi og Toyota, hvor Tom pointerede overfor tilhørerne, at Toyota kunne køre 2 omgange længere på en tank, end Audi. Det har Audi omsat til at de skal køre mere end et sekund hurtigere end Toyota på hver eneste omgang. Dette er selvfølgelig meget interessant, men er det hele sandheden?
Tom Kristensen (Foto: Motorsporten.dk)
Tom Kristensen virkede meget tændt på det forestående Le Mans løb, og der er ikke nogen tvivl om at han gerne vil vinde igen, spørgsmålet er hvor meget Toyota har sandbagget under testdagen?
Generel var sandbagging på testdagen det helt store samtale emne, og der var rigtig mange meninger om hvor stærkt konkurrenterne kan køre når løbet flages i gang.
Næste mand på podiet var Jan Magnussen, der helt åbenlyst erkender at det bliver svært at vinde løbet i GTE Pro klassen, intet tyder dog på at de har opgivet på forhånd.
Jan Magnussen (Foto: Motorsporten.dk)
Magnussen er meget fokuseret på at Corvette teamet er godt forberedt, og at han mener at bilen er stabil til årets løb, og det er selvfølgelig meget vigtigt, i forhold til at komme godt igennem løbet.
De sidste på podiet var den danske Aston Martin trio, bestående af Allan Simonsen, Kristian Poulsen og Christoffer Nygaard. Denne trio virker som et hold der har det godt sammen og kan have det sjovt når der er plads til det, og samtidig kender de også alvoren.
Allan Simonsen, Kristian Poulsen & Christoffer Nygaard (Foto: Motorsporten.dk)
Allan Simonsen udtrykker det meget sjovt med at der ikke er nogen menneskelig handbrake på deres hold, hvilket antyder at han i hvert fald er godt tilfreds med speeden i bilen, uanset hvem der kører.
På pressemødet kom CC Hansen også ind på reglen i GTE Am klassen, hvor kun en chauffør må være professionel racerkører, hvortil det naturlige spørgsmål er, hvem de to amatører er? Det korte svar er at Allan Simonsen er indskrevet som den professionelle og Kristian Poulsen og Christoffer Nygaard figurerer som amatørerne. Hvordan kan det så hænge sammen? Christoffers hurtige svar på det, er at Allan bare tjener mere end han og Kristian, og derfor er han pro.
Efter den officielle del af Le Mans pressemødet var det Jac Nellemanns tur til at komme på podiet og fortælle kort om Copenhagen Historic Grand Prix. Han er den nye leder af dette event, som ifølge planerne skal udvikles til noget stort.
Han fortalte lidt om den nye bane som skal placeres i Brønshøj området, og hertil lidt om at der i år også kommer opvisning med historiske motorcykler, og hertil kommer der et Formel Junior løb.
Til sidst var det de unge talenters tur til at komme på podiet og her startede vi med Michelle Gatting der kører Scirocco R-Cup i Tyskland. Hun fortalte at hendes første år i klassen ikke var så sjov, men at det har ændret sig, fordi hun har ændret sin kørestil så den passer bedre til bilen, end den tidligere gjorde.
Michelle Gatting (Foto: Motorsporten.dk)
Hendes ambitioner stopper dog ikke ved Scirocco R-Cup. Hun er allerede i dialog med Porsche om at få en kontrakt for at køre for dem. Kun tiden kan vise om talentet kan bære hende derhen, men hendes tro på sig selv fejler ikke noget, og det er helt afgørende for at nå målet.
Sidste mand på podiet var Kevin Magnussen, og han kom ikke bare for at kigge på sin far. Kevin er muligvis det hotteste navn i dansk motorsport for tiden, og han fører Formel Renault 3.5 serien.
Kevin Magnussen (Foto: Motorsporten.dk)
I weekenden hvor de fleste danske motorsports interesserede vender blikket imod Frankrig og Le Mans, skal Kevin køre to afdelinger af Formel Renault 3.5 på Moscow Raceway. Alle roste Kevin på mødet, og han virker meget fokuseret på at nå sit endegyldige mål, som ubetinget er Formel 1.
Kevin og Jan Magnussen (Foto: Motorsporten.dk)
Herefter var mødet slut og alle virker bare fokuserede på at komme i gang, og så siger alle deltagerne samstemmigt at den danske opbakning på banen er uvurderlig, så de danske kørere glæder sig til at møde de danske fans.
Vejgaard
Læs mere om: Allan SimonsenChristoffer NygaardJan MagnussenKevin MagnussenKristian PoulsenMichelle GattingTom KristensenLe Mans23/06/13 - Le Mans - Le Mans |