Den første fri træning til årets sidste World endurance championship var relativ udramatisk. Bortset fra et par snurreture og en bil som blev lidt for varm, var der tæt på ingen dramatisk.
Det så længe ud til at de to Audi R18 e-tron quattro skulle ende som de hurtigste biler, men ud af ingenting kom TOYOTA TS030 – Hybrid med Alexander Wurz bag rattet og satte eftermiddagens hurtigste tid som var 1:43.192, knapt 1½ sekund hurtigere end Audi. Det er helt sikkert ikke det reelle styrkeforhold imellem de to biler, men måske sætter det Audi en smule under pres før dagens anden fri træning?
LMP2 klassen er der hvor 34 årige David Heinemeier Hansson på lørdag kan blive mester i LMP2 klassen. Weekenden starter godt for den danske chauffør der køre for Oak Racing i en Morgan – Nissan. Holdet satte bedste tid som var 1:52.389, næsten et ½ sekund foran den næsthurtigste bil som var G-Drive Racing Oreca 03 – Nissan.
GTE pro klassen er fortsat helt åben og der er kun 1,2 sekund imellem toppen og bunden af den klassen. Det er ikke overraskende at Aston Martin Racing er hurtigst, men det betyder absolut ikke at noget som helst er afgjort.
GTE am klassen er her hvor Aston Martin 95 kører, og heldigvis kan vi fortælle at de var hurtigst i den første fri træning. Det er ikke så overraskende at den danske trio er hurtig, og lad os håbe på at de kan nå deres erklærede mål i denne weekend, nemlig en sejr på lørdag, hvilket helt sikkert er en mulighed.
Dagen byder på endnu en fri træning senere, hvor det er mørkt i Bahrain.
|
Pl |
# |
Kls |
Team |
Bil |
Omg |
Tid |
Diff |
|
1 |
7 |
LM P1 |
Toyota Racing |
Toyota Ts030 - Hybrid |
40 |
1:43.192 |
|
2 |
1 |
LM P1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-Tron Quattro |
33 |
1:44.617 |
1.425 |
3 |
2 |
LM P1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-Tron Quattro |
42 |
1:45.091 |
1.899 |
|
4 |
8 |
LM P1 |
Toyota Racing |
Toyota Ts030 - Hybrid |
26 |
1:45.151 |
1.959 |
5 |
12 |
LM P1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coup |
36 |
1:48.741 |
5.549 |
6 |
24 |
LM P2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
33 |
1:52.389 |
9.197 |
|
7 |
26 |
LM P2 |
G-Drive Racing |
Oreca 03 - Nissan |
33 |
1:52.887 |
9.695 |
8 |
35 |
LM P2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
35 |
1:53.124 |
9.932 |
9 |
49 |
LM P2 |
Pecom Racing |
Oreca 03 - Nissan |
34 |
1:53.137 |
9.945 |
|
10 |
41 |
LM P2 |
Greaves Motorsport |
Zytek Z11Sn - Nissan |
37 |
1:53.175 |
9.983 |
11 |
25 |
LM P2 |
Delta-Adr |
Oreca 03 - Nissan |
18 |
1:53.446 |
10.254 |
12 |
32 |
LM P2 |
Lotus |
Lotus T128 |
28 |
1:54.985 |
11.793 |
|
13 |
45 |
LM P2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
41 |
1:56.007 |
12.815 |
14 |
31 |
LM P2 |
Lotus |
Lotus T128 |
36 |
1:56.162 |
12.970 |
15 |
97 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
31 |
1:59.565 |
16.373 |
|
16 |
51 |
GTE Pro |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
33 |
2:00.509 |
17.317 |
17 |
92 |
GTE Pro |
Porsche Ag Team Manthey |
Porsche 911 Rsr |
17 |
2:00.519 |
17.327 |
18 |
99 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
37 |
2:00.630 |
17.438 |
|
19 |
91 |
GTE Pro |
Porsche Ag Team Manthey |
Porsche 911 Rsr |
19 |
2:00.714 |
17.522 |
20 |
95 |
GTE am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
31 |
2:00.851 |
17.659 |
21 |
88 |
GTE am |
Proton Competition |
Porsche 911 Gt3 Rsr |
34 |
2:01.287 |
18.095 |
|
22 |
76 |
GTE am |
Imsa Performance Matmut |
Porsche 911 Gt3 Rsr |
36 |
2:01.334 |
18.142 |
23 |
81 |
GTE am |
8 Star Motorsports |
Ferrari F458 Italia |
33 |
2:01.644 |
18.452 |
24 |
61 |
GTE am |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
34 |
2:01.791 |
18.599 |
|
25 |
50 |
GTE am |
Larbre Competition |
Chevrolet Corvette C6-Zr1 |
28 |
2:01.811 |
18.619 |
26 |
96 |
GTE am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
34 |
2:01.900 |
18.708 |
27 |
71 |
GTE Pro |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
33 |
2:01.924 |
18.732 |
|
28 |
57 |
GTE am |
Krohn Racing |
Ferrari F458 Italia |
34 |
2:03.503 |
20.311 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Christoffer NygaardDavid Heinemeier HanssonKristian PoulsenNicki ThiimTom KristensenSakhir30/11/13 - Sakhir - FIA WEC - FIA VM |