FIA WEC   29/11/13

Bahrain - Kvalifikation
World Endurance ChampionshipToyota hurtigst, igen
Dækvalget blev helt afgørende for Toyota i denne session. Toyota valgte et andet Michelin dæk til kvalifikationen, end de kørte 3. fri træning på, og derfor kunne Kazuki Nakajima og Alex Wurz, sætte Toyota TS 030 Hybrid nummer 7 på pole position.

Tiden til pole position var 1:42.449 kun 0,332 sekunder foran hold kammeraterne i den anden Toyota. Løbet i morgen startes med Toyota i forreste række. Hurtigste Audi var 0,527 sekund fra pole position, desværre, set med danske øjne, var det Audien med André Lotterer, Benoit Tréluyer og Marcel Fässler.

Audien med Tom Kristensen var 0,696 sekund fra pole position og starter som nummer 4.

LMP2 klassen bød desværre ikke på pole position til David Heinemeier Hansson , som vi havde håbet på. Derimod var det Pecom Racing’s Nr.49 ORECA 03 Nissan, kørt af Nicolas Minassian og Pierre Kaffer der satte hurtigste tid i klassen med tiden 1:50.941.

Margin fra Pecom Racing og ned til nummer to i klassen, som var G-Drive Racing ORECA Nissan, var kun 0,062 seconds. Så der er virkeligt lagt op til en hård fight fra starten på racet i morgen.

OAK Racing Morgan Nissan, nummer 24 som under kvalifikationen blev kørt af Pla og Brundle kommer til at starte fra 3. position. Deres bedste tid var 1:51.718, hvilket var lidt skuffende, set i lyset af hvad holdet har præsteret tidligere på sæsonen.

Lad os håbe på at OAK Racing Morgan Nissan holdet med blandt andet David Heinemeier Hansson, finder speeden til løbet i morgen, så de kan vinde løbet, og dermed bevare håbet om at blive mestre i LMP2 klassen.

GTE pro klassen er, som vi flere gange har fortalt, helt åbent før løbet i morgen, dog med Aston Martin som favorit. Til dagens kvalifikation satte Porshe teamet dog en tyk streg under at de i hvert fald ikke har givet op endnu. De satte begge deres Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR i forreste række i GTE pro klassen.

GTE pro klassen er bare tæt på at være uhyggelig spændende, for selv under en kvalifikation hvor kører og biler sættes under maksimal pres, så er der kun et ½ sekund imellem top og bund, hvilket betyder at vi kan håbe på et benhårdt race i denne klasse, hvor dette race også vil afgøre mesterskabet.

GTE am klassen fik præcis den kvalifikation Aston Martin Racing Vantage V8 teamet med Christoffer Nygaard, Nicki Thiim og Kristian Poulsen kunne ønske. Holdet starter forrest i morgen.

Det var Nygaard og Thiim der satte tiden 2:00.303 kun 0,034 sekund foran 8 Star Motorsports Ferrari med Rui Aguas, Davide Rigon og Enzo Potolicchio.

Årets sidste 6-timer World Endurance Championship løb køres i morgen, lørdag.

Resultatet fra kvalifikationen:
Pl Nr Kl Kørere Bil Tid Diff
1 7 LMP1 Alexander WURZ
Nicolas LAPIERRE
Kazuki NAKAJIMA
Toyota TS030 - Hybrid 1'42.449
2 8 LMP1 Anthony DAVIDSON
Sébastien BUEMI
Stéphane SARRAZIN
Toyota TS030 - Hybrid 1'42.781 +0.332
3 1 LMP1 André LOTTERER
Benoit TRÉLUYER
Marcel FÄSSLER
Audi R18 e-tron quattro 1'42.976 +0.527
4 2 LMP1 Tom KRISTENSEN
Loïc DUVAL
Allan McNISH
Audi R18 e-tron quattro 1'43.145 +0.696
5 12 LMP1 Andrea BELICCHI
Mathias BECHE
Nicolas PROST
Lola B12/60 Coupé - Toyota 1'46.728 +4.279
6 49 LMP2 Luis PEREZ COMPANC
Nicolas MINASSIAN
Pierre KAFFER
Oreca 03 - Nissan 1'50.941 +8.492
7 26 LMP2 Roman RUSINOV
John MARTIN
Mike CONWAY
Oreca 03 - Nissan 1'51.003 +8.554
8 24 LMP2 Olivier PLA
David Heinemeier Hansson
Alex BRUNDLE
Morgan - Nissan 1'51.718 +9.269
9 41 LMP2 Björn WIRDHEIM
Wolfgang REIP
Jon LANCASTER
Zytek Z11SN - Nissan 1'51.841 +9.392
10 25 LMP2 Fabien GIROIX
Robbie KERR
Craig DOLBY
Oreca 03 - Nissan 1'52.133 +9.684
11 35 LMP2 Bertrand BAGUETTE
Ricardo GONZALEZ
Martin PLOWMAN
Morgan - Nissan 1'52.377 +9.928
12 31 LMP2 Kevin WEEDA
Vitantonio LIUZZI
Lucas AUER
Lotus T128 1'53.217 +10.768
13 32 LMP2 Thomas HOLZER
Dominik KRAIHAMER
Jan CHAROUZ
Lotus T128 1'53.584 +11.135
14 45 LMP2 Jacques NICOLET
Keiko IHARA
David CHENG
Morgan - Nissan 1'54.033 +11.584
15 92 GTE Pro Marc LIEB
Richard LIETZ
Porsche 911 RSR 1'58.833 +16.384
16 91 GTE Pro Jörg BERGMEISTER
Patrick PILET
Porsche 911 RSR 1'58.960 +16.511
17 97 GTE Pro Darren TURNER
Stefan MÜCKE
AM Vantage V8 1'59.038 +16.589
18 51 GTE Pro Gianmaria BRUNI
Toni VILANDER
Ferrari F458 Italia 1'59.049 +16.600
19 99 GTE Pro Pedro LAMY
Bruno SENNA
Richie STANAWAY
AM Vantage V8 1'59.167 +16.718
20 71 GTE Pro Kamui KOBAYASHI
Giancarlo FISICHELLA
Ferrari F458 Italia 1'59.459 +17.010
21 95 GTE Am Christoffer NYGAARD
Kristian POULSEN
Nicki THIIM
AM Vantage V8 2'00.303 +17.854
22 81 GTE Am Vicente POTOLICCHIO
Rui AGUAS
Davide RIGON
Ferrari F458 Italia 2'00.337 +17.888
23 96 GTE Am Stuart HALL
Roald GOETHE
Jamie CAMPBELL-WALTER
AM Vantage V8 2'00.496 +18.047
24 61 GTE Am François PERRODO
Emmanuel COLLARD
Matt GRIFFIN
Ferrari F458 Italia 2'00.527 +18.078
25 76 GTE Am Raymond NARAC
Jean-Karl VERNAY
Markus PALTTALA
Porsche 911 GT3 RSR 2'00.880 +18.431
26 88 GTE Am Christian RIED
Gianluca RODA
Paolo RUBERTI
Porsche 911 GT3 RSR 2'01.290 +18.841
27 57 GTE Am Tracy KROHN
Niclas JÖNSSON
Maurizio MEDIANI
Ferrari F458 Italia 2'01.563 +19.114
28 50 GTE Am Patrick BORNHAUSER
Julien CANAL
Fernando REES
Corvette C6-ZR1 2:03.236

Vejgaard


Læs mere om:
  • Christoffer Nygaard
  • David Heinemeier Hansson
  • Kristian Poulsen
  • Nicki Thiim
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport Team Joest
  • Oak Racing
  • Young Driver AMR
  • Sakhir
  • 30/11/13 - Sakhir - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk