Heinz-Harald Frentzen
Efter en noget omtumlet tilværelse efter Formel 1-karrieren, har den rolige tyske kører fundet sig til rette hos Audi. To sæsoner hos Opel var ikke været med til at skabe de helt store forventninger til tyskeren, der ikke har virket topmotiveret i karrierens efterår. Han fik en sidste chance for Audi i 2006 - som fik en yderst pinlig udgang! Ellers er Frentzen nok mest kendt fra sin tid i Formel 1. Der har hele tiden været klistret et mærkat på Frentzen - "hurtigere end Schumacher". Det var kendt at Frentzen var hurtigere Schumacher i deres unge dage hvor de var engageret af Mercedes og deres gruppe-C projekt. Men flere omstændigheder gjorde at Frentzen måtte ud på en stor omvej for at komme i Formel 1. Men selvom han var kendt i Formel 1-teams´ene var der ikke rigtig nogen der turde satse på ham. Det gjorde Peter Sauber imidlertid i 1994. Her kunne tyskeren på ingen tid have været kommet til at køre i en racer med vinderpotentiale. Efter Sennas død forsøgte Frank Williams at få fat i 'Schumachers overmand', men Frentzen valgte at forblive loyal overfor Peter Sauber, der jo havde givet ham chancen. Han blev hos Sauber til og med 1996 - så kom skiftet endelig til Williams, der stadig var det ledende teams. Skiftet til Williams - på det forkerte tidspunkt Men det blev en kedelig oplevelse for Frentzen. Teamet blev domineret af Jacques Villeneuve og Frentzen nåede aldrig at falde til i teamet. Den konstante kritik og til tider nedtromlende adfærd internt i teamet, var slet ikke noget som passede Frentzens person. På randen af et større sammenbrud, og med kufferten pakket til at tage til ChampCar, kom Jordan på banen med en kontrakt til 1999-sæsonen. Det var nok et af 1990´ernes største scoop. I mere familiære omgivelser, og hvor tonen var mindre hård, faldt han rigtig godt til. Jordan havde brudt isen og vundet deres første grand prix året før, og nu gik teamet efter mere succes. Frentzen kørte solidt og udraderede Damon Hill total, da den tidligere verdensmester mere tænkte på tiden som pensioneret racerkører end at trykke på speederen. Frentzen var nok den bedste kører i 1999, når vi ser henover hele sæsonen. Han sikrede sig to sejre - hvor sejren på Magny-Cours var meget spektakulær. Teamets gamblede og den halvskadede tysker kunne tage sin anden sejr i karrieren (den første kom på Imola i 1997 for Williams). Der fulgte yderligere en sejr på Monza, og mod slutningen var Frentzen endda en mulig VM-kandidat. 2000-sæsonen var dog en kedelig sæson - både for Jordan og Frentzen. Ikke at Frentzen ikke kørte solidt, men han blev ikke belønnet særlig meget for sin indsats. Han blev til dels presset af Jarno Trulli, der var ekstrem sulten efter succes, men det generelle billede var dog at Frentzen med sin rolige og bløde kørerstil stadig var den bedste af de to kørere. Men ligesom det måske så ud til at familien var Frentzens bedste ven, så blev han meget pludseligt sendt på porten af Jordan-teamet! Det kom som en lyn fra en klar himmel da Eddie Jordan valgte at sende ham ud i kulden. Det skrantende Prost-team tog ham dog til sig, og der blev siden indgået forlig mellem alle parter. Alligevel var det første skridt på vej ud af Formel 1. Dels virkede han ikke længere motiveret, og langsomt gled han ud af billedet som topkører. Sauber gav i 2003 en håndsrækning til den kører som de havde trukket ind i Formel 1 og det blev også en pæn afslutning på Formel 1-tiden, men det havde trukket op et par sæsoner. Efterår i DTM Herefter stod det så på DTM med Opel, og det blev betegnet som lidt af et scoop for klassen at sikre sig et så stærkt navn. Dog var resultaterne meget svingende og den første sæson kan på ingen måde betegnes som en succes. Opel var slet ikke med fremme i forhold til konkurrenterne, og det har sikkert ikke været en yderligere motivation for tyskeren. Året efter blev det noget bedre og i enkelte løb var han i særklasse i det forholdsvis ringe materiel. Da han til 2006 kom til Audi - hvor han iøvrigt selv måtte medbringe en større sum penge - var forventningerne rimelige. Nu havde Frentzen i hvert fald muligheden for at vise hvad han kunne i materiel som havde vinder-chancer. Det så generelt ok ud i starten, men resultaterne udeblev alt for ofte. De tre øvrige Audi fabrikskørere var blot bedre, og det blev kun til to besøg på podiet. DTM-karrieren endte på yderst uværdig vis. Efter et dårligt løb på Hockenheim, hvor han ellers startede ud fra pole position, røg den rolige facade. Audi blev svinet til for at have stillet al support bag de øvrige kørere, og da han på TV lod det gå ud over sin arbejdsgiver, valgte Audi med det samme at frafalde alle optioner på at fortsætte samarbejdet i 2007. Og meget tyder på at Frentzen har kørt sit sidste DTM-løb - og måske også sit sidste vigtige løb overhovedet! Karrieren ser ud til at være på vej i vinter-fasen! Karriere
Yderligere om Frentzens Formel 1-karriere
Heinz-Harald Frentzens karriere i billeder
Klasser
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||